De modewereld is een turbulente sector: smaak is steevast aan constante verandering onderhevig én grote spelers als Zara en H&M vallen niet meer weg te denken. Hoe verover je dan nog een positie op de markt met zo’n hoge risicofactor? In alle eerlijkheid: zeer moeilijk, maar zeker niet onmogelijk.

 

Boetieks verdwijnen als sneeuw voor de zon. In wat vroeger prachtige winkelstraten waren, vinden we nu de helft aan lege panden terug. Uiteraard worstelt niet enkel de modesector hiermee, maar jammer genoeg moet deze stiel kampen met een extra probleem. Waar winkels hun goederen op een webshop plaatsen, is dit voor boetieks niet even simpel. Kleren blijven, namelijk, ‘iets dat je aan moet zien’. ‘Dat valt gemakkelijk op te lossen’, zeg je, ‘laat de klanten toch gewoon gratis retourneren?’ Een top idee! Zo boost je jouw online winkel en hou je de klantentevredenheid op peil. Maar laten we zeker niet vergeten dat bedrijven die zulke diensten aanbieden, zoals Zalando, hier enorme kosten door maken. Verbijsterende aantallen zoals tot 50% van de goederen worden teruggestuurd. En dan spreken we nog niet over wanbetalers.

 

Desondanks heeft Zalando een omzet van ongeveer 3 miljard euro. Dit komt neer op een stijging van 24% per jaar en het lijkt erop dat dit enkel zal toenemen. Waaraan heeft Zalando deze waanzinnige cijfers dan te danken? Digitalisering. Het is dus niet zo zwart-wit als het op het eerst gezicht lijkt. De digitalisering opent nieuwe deuren: allereerst kun je beter dan ooit inspelen op je klanten. Je kan eenvoudig zien welke posts op sociale mediaplatformen het meeste engagement uitlokken of naar welke producten het vaakst gekeken wordt op je site. Bovendien kun je speciale aanbiedingen gemakkelijker tot bij de klant krijgen, zodat ze een koopje zeker niet zullen missen. Daarnaast kan een website dienen als een online ‘visitekaartje’. Zo kun je de interesse bij een nieuwe doelgroep van op afstand aanwakkeren en komen ze misschien eens langs in  je winkel (of kopen iets op de webshop). Kortom: digitalisering biedt een waaier aan groeimogelijkheden voor je bedrijf.

 

Ondanks dat het zakelijke landschap continu verandert, blijft één keyword een rots in de branding: innovatie. Stel je steeds flexibel op en hou de nieuwe trends bij. Probeer zelf eens enkele vernieuwende strategieën zonder in te moeten binden op waar jouw bedrijf voor staat. Vind een gulden middenweg tussen traditie en vernieuwing. Maar vooral: gooi niet te snel de handdoek in de ring wanneer het niet mee zit. Misschien vind je wel hernieuwde energie voor een digitaal project?

Dit was geplaatst in Style.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *